Forfatter

Nils Sjøberg

Sundhed 31. maj

Styrk psykiatrien

LÆSERBREV: Der er mange årsager til at et menneske har mentale udfordringer. Uanset hvilken, så er der brug for at styrke psykiatrien både på det forebyggende og på det helbredende plan. Det kræver handling nu. Alt for mange i kø for at få hjælp. Det viser udsagn fra flere psykiatere. Størst er problemet blandt unge. Derfor bør regionsrådet allerede ved efterårets budgetplanlægning sikre, at den maksimale ventetid på udredning og behandling til alle børn og unge i Børne- Ungdomspsykiatrien bliver højst en måned. Samtidig bør Region Syddanmark blandt andet tage initiativ til at etablere anonym psykologhjælp til unge på uddannelsesinstitutionerne, så de unge kan få faglig kompetent støtte, før deres eneste mulighed for hjælp bliver et møde med det psykiatriske system og permanent medicinering.