RED DRIKKEVANDET NU

Nye undersøgelser fra flere fynske vandværker viser, at vandet er mere forurenet end man havde frygtet. Ansvarsfulde vandværksfolk har for længst advaret politikerne om den i gang værende forurening. Udover kemikalierne bentazon og glyphosat har de nu også fundet det forbudte sprøjtemiddel desphinyl-chloridazon i flere boringer. Alt sammen stoffer som kan være skadelige for fostre i selv mindre koncentrationer.

I august lukkede Veflinge Vandværk. Nu lukker Staorby Skov Vandværk ved Middelfart også. Tre boringer i Kerteminde, to i Assens og en på Ærø er desuden lukket.

Det er ikke mindst alvorligt, fordi det med al tydelighed viser, at man ikke kan forhindre, at giftstoffer fra sprøjtemidler når ned i grundvandet. Der er på tide, at der bliver handlet nu.

Fyens Stiftstidende har tidligere nævnt, at det er beskæmmende, at kommunerne ikke handlede, da giftstofferne blev fundet tilbage i 2012. Men Region Syddanmark nævnes ikke, selvom den har et ansvar for oprensningen af jorden de steder, hvor man ikke kan finde de skyldige forurenere.

Regionen Syddanmark har også et ansvar for at spore forureningen. Det er derfor helt uforståeligt, at Region Syddanmark ikke allerede er begyndt at renser jorden de steder, hvor man ved, at der ligger giftstoffer oven på drikkevandsressourcer – og hvor man ikke kender forureneren. Lad os få gjort det nu. Lad os i første omgang få renset jorden de steder, hvor drikkevandet er truet. Det er vores fremtid det gælder.