Politik

RADIKALE VENSTRE I SYDDANMARK

VALGPROGRAM 2017

Regionerne har vist deres berettigelse:

De er et velfungerende bindeled, når flere kommuner skal have løst fælles opgaver.

De kan sikre en regional og tværregional planlægning og styring af sundhedsvæsenet.

De kan fungere som facilitatorer for erhvervsudvikling, uddannelsesplanlægning, kollektiv trafik, kultur og miljø.

Regionerne har fra start været defineret af ikke at være skatteudskrivende. De er derfor afhængige af staten og kommunerne til at finansiere deres aktiviteter. Det tætte forhold til staten gælder også styring af især sundhedsvæsnet, hvor der kræves en sund balance mellem Regioner, Folketing samt primært Sundhedsministeriet og Sundhedsstyrelsen.

Som radikale arbejder vi ud fra social-liberale værdier:

Vi ønsker at være garanter for det brede samarbejde mellem regionens kommuner og øvrige samarbejdspartnere.

Vi vil arbejde for at Region Syddanmarks forskellighed mellem kommunerne; land og by, bliver brugt konstruktivt til at gøre Region Syddanmark til et attraktivt sted at bo, at uddanne sig og at arbejde både for de nuværende og kommende borgere.

Læs mere om vores politik ved at klikke på emnerne i menuen til venstre.