Forfatter

Nils Sjøberg

Arbejdsmarked 06. june

Grænsen skal åbnes

LÆSERBREV: Jan Køpke Christensen, nu medlem af Nye Borgerlige, efterlyser den 1. juni i Jydske Vestkysten argumenter for at fjerne grænsekontrollen. Det sker samtidig med, at han harcelerer mod alt, hvad der er udefrakommende: ”Masseindvandringen”(som han kalder det) og ”overkriminalitet blandt især ikkevestlige efterkommere”. Vi kender alle synspunkterne. Havde det derfor ikke været fordi Køpkes holdninger også blev udtrykt af flere politiske partier ved Folketingets afslutningsdebat og i Region Syddanmarks Regionsråd, så kunne man have overvejet, om Køpkes populistiske synspunkter skulle være forsvundet ud i tågerne uden yderligere kommentarer. Men desværre står Køpke ikke alene. Hans ønske om en grænsebom er udtalt i store dele af de politiske partier. Det signalerer ikke alene lukkethed, og mangel på forståelse for, hvad der er bygget op i grænselandet igennem årtier, men også foragt for andre mennesker og andre kulturer. Som radikale ønsker vi at gå en anden vej. At nedbryde grænsebarriere. At Danmark viser tillid overfor omverdenen ved at styrker et integreret kultur- og erhvervssamarbejde. At bakke op om samarbejdet i grænselandet i Region Sønderjylland-Schleswig. At Danmark siger ja til en åben og global verden med Schengen-samarbejdet som en vigtig forudsætning for vores fælles fremtid. At siger ja til en åben grænse, så de 14.000 dansk-tyske pendlere kan bevæge sig uden problemer over grænsen hverdag. At der bliver bakket op om at skabe vækst og dynamik i hele Syddanmark.